رابطه مصرف سيگار و سطح سرب خون در كارگران معدن سرب

نتايج يك بررسي دانشجويي در يزد  بيانگر اين موضوع بود كه هرچند ميزان سرب خون كارگران معدن سرب روي كوشك بافق در حد مجاز بود، ولي اين ميزان رابطه‌اي معني‌دار با استعمال سيگار داشته است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا - منطقه يزد، سرب فلزسنگيني است كه به علت نرمي و مقاومت زياد مصارف صنعتي زيادي داشته و همچنين به علت وفور آن به صورت طبيعي در تمام محيط زندگي انسان وجود دارد. افزايش ميزان مصرف سرب از دوران انقلاب صنعتي تاكنون باعث گسترش بيماري‌هاي ناشي از اين فلز بويژه مسموميت‌هاي سربي گرديده است كه اعم مسموميت‌هاي حاد ومزمن ناشي از آن را مي‌توان دردهاي شكمي، تهوع، استفراغ، ‌عوارض عصبي، عوارض كليوي، آنمي و غيره برشمرد.

مجتبي رنجبر دانشجوي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد طي تحقيقي در سال 83 با استاد راهنمايي دكتر شكوه تقي‌پور به بررسي رابطه بين سطح هموگلوبين و ميزان سرب خون در ميان كارگران معدن سرب كوشك بافق پرداخته و در آن ميزان سرب خون كارگران اين معدن بر حسب سن،‌ سابقه كار، نوع كار، مقدار هموگلوبين، مصرف سيگار و همچنين ميزان حد مجاز سرب را تعيين نموده است.

اين مطالعه توصيفي تحليلي به روش مقطعي بر روي 70 نفر از كارگران معدن سرب و روي كوشك شهرستان بافق انجام گرديده است. به منظورانجام آن ابتدا براي تمامي افراد مورد بررسي پرسشنامه‌اي حاوي اطلاعات دموگرافيك و سئوالات پزشكي تكميل و سپس از هر فرد نمونه خون تهيه شده و ميزان هموگلوبين خون و ميزان سرب اين نمونه‌هاي خون با دستگاه جذب اتمي اندازه‌گيري گرديده است.

براساس نتايج بدست آورده از اين تحقيق سن، محل كار و سابقه كار افراد تاثيري در ميزان جذب سربي در افراد نداشت. حداقل و حداكثر ميزان سرب خون افراد بين 17/3 و 6/29 ميكروگرم بر دسي ليتر خون بود و هيچكدام از افراد مورد مطالعه سرب خون بالاي حد مجاز نداشتند و تنها دو نفر سرب خون بيش از 20 ميكروگرم بردسي ليتر داشتند.

بر طبق يافته‌ها، آنمي در هيچ كدام از موارد وجود نداشت و هيچ همبستگي بين سطح سرب خون و هموگلوبين خون اين افراد يافت نشد، كه اين نتيجه با مقدار سرب كمتر از حد مجاز اين افراد قابل توجيه بود.

سطح سرب خون افراد با ميزان مصرف سيگار ارتباط معني‌داري داشت، كه اين لزوم عدم استفاده از سيگار را به خصوص در محل كار نشان مي‌داد.

از نتايج اين بررسي چنين نتيجه‌گيري شده است كه با افزايش ميزان سرب خون بيش از حد مجاز(80 ميكروگرم بر دسي ليتر) بعضي از فاكتورهاي خوني از جمله هموگلوبين كاهش مي‌يابد و اين موضوع در تحقيق‌هاي ديگر نيز تاييد شده است.

در مجموع با در نظر گرفتن تاثير استعداد افراد در بروز علائم مسموميت با سرب توصيه شده است پيشگيري‌هاي فني براي كاهش آلودگي با سرب و همچنين بهداشت فردي، بيشتر مورد توجه قرار گيرد. در ضمن با توجه به رابطه معني‌دار مصرف سيگار و سطح سرب خون، عدم استعمال سيگار به خصوص در محيط كار پيشنهاد گرديده است.

منبع:ايسنا

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا